2. studenoga 2024.

Tvrtka Apple je već nekoliko godina najveća ili među najvećim tvrtkama na svijetu po njihovoj burzovnoj vrijednosti. 17. lipnja ove godine je dosegla vrijednost u jednom trenutku 3,36 bilijardi dolara, pri čemu su prihodi iznosili 381,63 milijarde dolara, dobit 100,4 milijarde, a imovina 337,41 milijardu. Namjerno neću govoriti o dobiti prije ili poslije oporezivanja jer je poznato kako izbjegava plaćanje poreza na dobit kroz off-shore tvrtke. Lijepe su to brojke, ali mogu li one trajati vječno?

Ono što svi analitičari tvrde je da tehnološkom divu iz Californije nedostaje neki proizvod koji bi mu ponovo dao vjetar u leđa. Već dugo nismo čuli neku najavu koja bi uzbudila duhove.

Apple već dvije godine promovira svoj sustav CarPlay 2.0, ali zasad s minimalnim rezultatima. Ovaj sustav ima za cilj objediniti sučelja na svim zaslonima vašeg automobila, uključujući nadzornu ploču ili kontrolnu ploču klime. No za sada su samo Aston Martin i Porsche potvrdili planove za njegovu implementaciju u praksi, ali bez navođenja konkretnih datuma.

Reakcija preostalih proizvođača automobila prilično je mlaka i trenutno im se ne žuri s integracijom novog CarPlaya. Odreći se cijele glavne jedinice kokpita u korist nekog drugog? Jasno je da proizvođači automobila nisu baš oduševljeni CarPlay 2.0. i radije bi se oslanjali na vlastita softverska rješenja i korisnička sučelja.

Apple osjeća taj skepticizam i stoga pokušava učiniti nešto po tom pitanju. Na WWDC 2024. je podijelio dva videa o arhitekturi i dizajnu CarPlay 2.0, kojima je želio pokazati da će proizvođači automobila i dalje imati veliku kontrolu nad tim kako stvari izgledaju i rade u CarPlay 2.0., tako da ne moraju brinuti ni o čemu. Primjerice, proizvođači mogu koristiti vlastita sučelja za razne funkcije putem tzv. “punch-through UI”. U biti, Apple tvrdi da je stvorio skup naprednih alata za dizajn koje proizvođači automobila mogu koristiti, točno onako kako oni smatraju prikladnim.

Trenutna prva generacija Apple CarPlaya, koja je prvi put predstavljena prije deset godina, do danas je u osnovi samo drugi monitor za telefon. Ako želimo integrirati značajke poput prilagođenih brzinomjera ili kontrole klime, CarPlay mora prikupljati podatke iz automobila, prikazati ih u stvarnom vremenu i izravno upravljati raznim funkcijama.

Zato je Apple podijelio CarPlay u “slojeve”, od kojih neki rade na iPhoneu, a drugi rade lokalno u automobilu, i tako olakšati posao proizvođačima automobila radeći na integraciji CarPlay 2.0 u svoja vozila. Stoga je sustav podijelio u nekoliko jednostavnih slojeva, od kojih svaki radi nešto drugačije. Tako se, primjerice, pokazivači smjera ili drugi indikatori osnovnih informacija nazivaju “prekrivajuće korisničko sučelje” i zajedno čine prvi sloj. Sljedeći sloj je “lokalno korisničko sučelje” koje je zaduženo za prikupljanje i tumačenje važnih informacija i podataka o vožnji. Treći sloj naziva se “udaljeno korisničko sučelje” i uključuje sve funkcije koje se izvode na vašem telefonu. To je, na primjer, prikazivanje karti ili puštanje glazbe.

roizvođači automobila u ovom slučaju imaju odriješene ruke i te elemente mogu prilagoditi točno svom ukusu. No, oni će i dalje biti ograničeni na detalje poput korištenja Apple San Francisco fonta (posebno dizajniranog fonta koji se koristi u operativnim sustavima iOS, iPadOS, macOS ili watchOS).

Tu je još punch-through UI sloj. On omogućuje proizvođačima automobila da prikažu svoje postojeće sustave izravno u CarPlayu. Ovaj sloj bi se trebao koristiti za pokretanje naprednih funkcija, poput parkirnih kamera, senzora ili raznih naprednih sustava pomoći. Cijeli ovaj složeni sustav slojeva trebao bi glatko raditi pri 60 fps izravno na hardveru vozila.

Ključ uspjeha treba biti prvoklasna povezanost s korisnikovim iOS uređajem. CarPlay 2.0 više neće podržavati kabele, već bi povezivanje trebalo biti isključivo bežično.

Postoji više razloga zašto proizvođači automobila ne žele koristiti Apple sustav. Kao prvo Apple je poznat po svom zatvorenom sustavu i ne žele da im Apple nameće koji će hardware koristiti. Kao drugo postali su svjesni da taj ekran može biti izvor dodatne zarade kroz sustav pretplate i ne žele da od toga Apple ima isključivu korist. Sjetimo se koliko se Apple borio protiv da netko drugi na njihovom iOS sustavu otvori trgovinu. Treći razlog je diferencijacija proizvođača. Sve je manje stvari koje neki automobil čine jedinstvenim, drugačijim. Ne samo kroz dizajn interijera i eksterijera vozila.

Prije godinu dana predstavljen je Appleov revolucionarni novi proizvod, Apple Vision Pro. Uređaj koji je trebao promijeniti način kako koristimo računala. Ovaj gadget odmah je uzburkao svijet, ali ne samo zbog multitasking sposobnosti ili uvida u potpuno nove dimenzije AR stvarnosti, već prije svega zbog njegove visoke cijena od 3.499 dolara. Uređaj, iako hvaljen zbog vrhunske slike, pratio je nedovoljno kvalitetan i provjeren softver i ekosustav. Kritiziran je i dizajn uređaja koji doduše djeluje elegantno, ali uzrokuje značajnu nelagodu pri dugom nošenju.

To sve je otjeralo mnoge zainteresirane, pa se Apple odlučio na potpuno novi korak. Kao prvo odlučio je obustaviti rad na sljedećem Vision Pro ​​i lansirati jeftiniji model, kojeg bi želio isporučiti do kraja sljedeće godine. Osim toga kako je i očekivano izdati će novu verzija OS-a koja bi trebala ispraviti neke nedostatke i ponuditi nove mogućnosti. To sigurno neće zadovoljiti sve potencijalne korisnike. U konačnici koliko je Apple tvrdoglav sa svojim OS je upravo kada se uspoređuju sa Androidom ili Windowsom koji su u mnogo čemu bolji, a čije ideje Apple ne želi implementirati kod sebe. O nadolazećem jeftinijem modelu se ništa još ne zna, ali se očekuje da će zadržati iste ekrane.

Sada se u Apple nadaju da će prodajom na drugim tržištima i najavljeno novom verzijom OS konačno podići popularnost tog uređaja i prodajne brojke, premda cijena od 3.999 eura sigurno neće privući puno kupaca. Od 28. lipnja je dostupan u Kini, Japanu i Singapur, a od 12. srpnja bi trebao biti i u Njemačkoj, Francuskoj, Ujedinjenom Kraljevstvu, Kanadi i Australiji. Zašto ne i na drugim tržištima, nije poznato.

Kad uzmemo u obzir da je Apple nedavno odustao od razvoja vlastitog samovozećeg vozila otkazavši projekt Titan, kako se nije se probio u području igraćih konzola, pametnih televizora i set top boxeva sa svojim Apple TV uređajem, kako nije prvi ili drugi video streaming servis o čijoj pretplati razmišlja potrošač kraj Netflixa ili Amazon Prime ili Spotify. Tvrtka je umjesto samovozećeg automobila mogla izabrati proizvesti manje ambiciozno vozilo sa određenim značajkama autonomije poput Tesle s kojim mogu izaći i van ceste u polje među kukuruz. Tvrtka je mogla proizvesti Smart TV koji bi imali u našim sobama, umjesto Sony/LG/Samsunga npr. Mogla je plasirati Smart Set Top Box za gledanje televizije koji bi nudili telekomunikacijski operateri uz bezimene uređaje.

Tvrtka je trebala slijediti uputstvo svojih hit proizvoda, koji nisu odmah bili savršeni u svemu. Prvom iPhoneu nedostajao je 3G, početnih nekoliko iPoda nije imalo zaslon u boji, a Apple Watch prve generacije nije bio vodootporan.

Apple Watch još uvijek ima potencijal rasta ako uspiju u njega ubaciti recimo senzor za šećer jer su rješenja Abbota ili Rochea relativno skupa, ali do tada je samo pomoćnik iPhonea. AirPods slušalice su samo cool dodatak jer postoje hrpe boljih i ljepših slušalica. Mac Laptopi su hardwerski odlični, ali nisu postali poslovni standard (opaska autora – imam 2 Mac laptopa doma, ali najsretniji sam na all-in-one uređaju Lenovo sa ekranom na dodir i Windows 10 OS). O Vision Pro je još pre rano govoriti.

Stoga je krajnje pitanje vrijedi li ova tvrtka tolike milijarde dolara, kao BDP cijele Afrike. Kupili bi ste vi za 3.000.000 eura kafić čija imovina vrijedi 300.000 eura i donosi vam čistu dobit godišnje 100.000 eura? Uložili bi ste radije u Hrvatske obveznice ili dionice Apple jer su prinosi skoro isti?