Muskovo rješenje prijevoza u gradu
![Foto: Las Vegas Convention And Visitors Authority](https://sutrasnji.hr/wp-content/uploads/2024/12/LVCC_Loop_Hero_2_April_2021_6fde09f1-9a1f-44de-a56f-f908c66865c5-1024x576.jpg)
Foto: Las Vegas Convention And Visitors Authority
Kad je Musk prvi put najavio da će kopati tunele kako bi poboljšao javni prijevoz, mnogi su to smatrali apsurdnom idejom. Danas, međutim, njegov projekt Vegas Loop ispisuje nova pravila javnog prijevoza. Vizionar ovaj projekt provodi kroz tvrtku The Boring Company (TBC) koju je osnovao 2016.
Kroz Boring Company odlučila je izgraditi sustav jednosmjernih tunela, kojim je eliminirao rizik od nesreća i smanjio složenost operacije, a kojim će prometovati njegova Tesla vozila kao javna prijevozna sredstva. No da bi sve to bilo financijski održivo, morao je smanjiti tunele. Dok je promjer tradicionalnog tunela otprilike 8,5 metara, tvrtka Boring Company smanjila je promjer na 3,7 metara. Manji promjer znači 60 posto manje zemlje za uklanjanje, manje betona, ali i bržu gradnju.
Za sada je izgradio „liniju“ sa pet stanica duljine 2,7 km za samo 53 miliona dolara, a daljnja gradnja je u tijeku. Boring Company bi bila odgovorna za financiranje gradnje tunela, dok bi troškove stanica financirali vlasnici zemljišta.
![](https://sutrasnji.hr/wp-content/uploads/2024/12/Loop_Map_Riviera_RW_1b87fc88-a048-4680-8633-f474ef38f032-1024x576.jpg)
Sa 150 automobila, u prosjeku je dnevno preveženo bilo 28.000 ljudi, a prosječno vrijeme čekanja bilo je dvije minute. Pri tome treba uzeti u obzir da linija radi samo 10 sati na dan i da su do prije nekoliko dana vozilima upravljali ljudi. Tek od nedavno mogu sa novim softwareom kroz tunele voziti autonomna vozila. To će sigurno uz produljenje mreže tunela povećati profitabilnost.
Projekt Vegas Loop trenutno prolazi kroz dinamičnu ekspanziju. Planirana je izgradnja 68 postaja, a ukupna duljina tunela trebala bi doseći 140 kilometara. Mreža bi trebala povezivati cijeli grad, uključujući zračnu luku i centar.
Vegas Loop ne uklapa se u tradicionalne modele prijevoza poput podzemne željeznice ili autobusa. Predstavlja novu kategoriju. Putnici ne moraju čekati na fiksni vozni red niti se nepotrebno zaustavljati. Svaka vožnja je izravna ruta između dvije točke. Ovaj model je postigao 90 posto zadovoljstva korisnika i prosječnu ocjenu 4,9 od 5. U tri godine rada nije zabilježen niti jedan incident, što povećava povjerenje u sigurnost ovog sustava.
Musk se nije usredotočio na stvaranje savršenog rješenja, već rješenja koje funkcionira i može zadovoljiti stvarne potrebe, a da pritom ostvaruje dobit. Već prva godina rada sustava bila je isplativa, što je jedinstveno u području gradskog prometa. Ono što pri tome treba uzeti u obzir su cijene. U Las Vegasu jedna vožnja monorailom koji je dužine 6,3 km košta 5,5 $, autobusna karta 4 $, a Loop 3,75 $. Kada se uzmu u obzir takve cijene koje su daleko više od onih na koje smo navikli mi u većem dijelu Europe navikli, jasno je da tamo Muskov projekt isplativ, a biti će još bolji kada uvede kako planira jednog dana mini-buseve kapaciteta 12 putnika.
Kritičari koji su projekt nazvali “Teslinim tunelom” previdjeli su njegove glavne prednosti – pristupačnost, brzu izgradnju i praktičnost, a koncentrirali na negativnosti (npr. nedostatak ventilacije). No Vegas Loop je dokazao da je ponekad dovoljan jednostavan koncept za rješavanje složenog problema.
![](https://sutrasnji.hr/wp-content/uploads/2024/11/mirenje.jpg)