Lažne objave

Foto: morski.hr
Ušli smo u godinu izbora. No kao nikad do sada se bojim izbornih manipulacija. Ne onih standardnih poput dovođenja glasača iz susjednih zemalja na izbore. Ne bojim se da će masovno nečiji preci oživjeti i glasati. Ono što kod svih ljudi izaziva strah su manipulativna videa ili audio snimke nastala uz pomoć umjetne inteligencije.
Kad su društvene mreže počele dobivati na popularnosti, redovito su se pojavljivale lažne objave koje su upozoravale, primjerice, na zločine koje su izbjeglice počinile na našem teritoriju ili neke druge teme. Takve naizgled jednostavne objave u gledateljima izazivaju negativne emocije i strah, zbog čega oni često mijenjaju mišljenje o nekoj tematici i postaju protivnici određenih društvenih pojava.
Za nekoliko eura danas svatko može pokrenuti učinkovitu tvornicu političkih i na kraju utjecati na ishod izbora. U kombinaciji sa farmama trolova lažni video može se proširiti dalje društvenim mrežama i utjecati na stavove birača.
Manipuliranje videozapisima stvarnih ljudi je kao igranje s hrpom šibica. Alati za uređivanje nove generacije pristupačniji su i lakši nego kad je prije nekoliko godina osoba pokušala napraviti fotomontažu u grafičkom uređivaču. Za mali iznos politički oponenti mogu kreirati kompromitirajuća videa na koje protivnik neće moći reagirati dovoljno brzo ako su dobro tempirani i time utjecati na glasače, naročito one neodlučne koji žele nekom dati glas, ali ne znaju kome jer u svakom vide određene nedostatke.
Kad pogledamo u inozemstvo, vidimo naznake onoga što je pred nama. Primjerice, u SAD-u je lažni glas predsjednika Joea Bidena već uvjeravao ljude da ne glasaju na preizborima putem glasovne poruke. Slučaj sada istražuje lokalno tužiteljstvo.
Nama bliski Slovaci isto već imaju iskustva. U javnost su izašle dvije lažne audio snimke čelnika stranke Progresivna Slovačka, Michala Šimečka. U jednoj su joj ga optužili da želi poslije izbora ako pobijedi dignuti cijene piva. Druga snimka koja je izašla u vrijeme predizborne šutnje ga je teretila da kupuje glasove romske manjine. Problem sa drugom snimkom je bio u tome što nije mogao izaći u javnost i demantirati optužbu.
I Česi su imali slične slučajeve. Žrtve takvih manipulacija je bio sadašnji predsjednik Petr Pavel, ali i njihov ministar unutarnjih poslova Vito Rakušan. No ministar je barem uspio pronaći autora takve snimke. Utvrđeno je da je to proruski orijentiran Youtuber koji je već od prije bio javnosti poznat kao širitelj dezinformacija Kremlja.
Sada samo možemo biti sigurni da će alati za stvaranje lažnih snimaka svakog mjeseca biti sve bolji, pristupačniji i uvjerljiviji. Stoga se više ne isplati objašnjavati ljudima kako uočiti lažni video jer to je takoreći nemoguće. Umjesto toga trebamo razvijati u ljudima kritičko razmišljanje i suzdržanost. Pozivati ih da ne dijele sadržaje ako ni sami nisu sigurni u njihovu točnost. Dolazimo do točke kada će samo forenzika pomoći sa otkrivanjem sumnjivih sadržaja. Zato ću za kraj pokazati ovu lažnu reklamu koju sam ja podijelio na društvenim mrežama. I ja sam samo čovjek, ali nadam se da zbog mene niste kupili Aston Martin.
