18. travnja 2024.

Foto: Byznis noviny

Je li Viktor Orbán pobijedio kada je blokirao novac za Ukrajinu u omjeru 1 prema 26 ili je izgubio jer je dopustio da počnu ukrajinski pregovori o ulasku u EU?

Prošli tjedan Viktor Orbán je svojim već famoznim odlaskom na kavu tijekom prošlog summita na vrhu EU omogućio sljedeći ključni korak u odnosu EU-Ukrajina. Unija je 2022. godine pokazala Ukrajini gdje će biti autocesta prema Zapadu kada je dobila status kandidata za članstvo, a sada joj je tu autocesti izgradila. No, da bi Ukrajinci okrenuli ključ u bravi i ubacili u prvu brzinu, potreban je opet pristanak svih ostalih. Unija mora odobriti pregovarački okvir (scenarij kako će ti pretpristupnih pregovori izgledati), a za to opet treba jednoglasnost svih članica. Riječ je o sedamdesetak odluka u narednim godinama, koje se ne mogu donijeti bez mađarske suglasnosti.

Upravo to je istaknuo Viktorov savjetnik Balázs Orbán kada je nakon objave da je EU pristala na početak ukrajinskih pregovora poručio na društvenoj mreži Xda će  Mađarska imati najmanje 70 prilika da blokira ono što je sada omogućila.

A novac?

Viktor Orbán, Putinov štovatelj, nije htio dati 50 milijardi Ukrajini ne samo zato što ne želi da ona ima resurse za daljnji otpor Rusiji. Iznad svega, Orbán želi ostatak Europske unije pritjerati uza zid kako bi dobio novac za Mađarsku. Mađarska ne inzistira na reviziji europskog proračuna, ali smatra da u slučaju da drugi inzistiraju na tome, tada promjena mora obuhvatiti i njihov problem. 21 milijardu eura koje unija uskraćuje Mađarskoj iz strukturnih fondova i iz fonda za oporavak nakon pandemije.

Eurofondovi su prethodnih godina u prosjeku činili tri do četiri posto BDP-a Mađarske. Bez tih novaca Mađarska neće moći obnoviti svoje gospodarstvo i podići kvalitetu života svojim građanima u mjeri koje bi željela, a niti ukrasti dio tog novca.

Države EU-a zamrznule su cjelokupnu omotnicu Mađarske za velike infrastrukturne projekte i novac za plan oporavka zbog uništavanja vladavine prava u zemlji od strane Orbánove vlade. Da bi se odmrznula, Mađarska mora donijeti niz zakona i poduzeti konkretne sustavne korake prema smanjenju korupcije u zemlji i jačanju neovisnosti mađarskih sudova.

Foto: šetnica iznad drveća financirana iz Eurofondova

Mađarski premijer sigurno neće žuriti s osnivanjem novog ureda za borbu protiv korupcije, čijeg šefa ne imenuje vlada, premda se ne bi trebao bojati takve institucije ako se samo ugleda na Hrvatsku. Orbán će nastojati zaraditi maksimum “svog” novca bez potrebe za promjenama koje Bruxelles traži.

U pregovorima o pristupanju Ukrajine (ili neke druge zemlje) EU, ostatak dvadesetsedmorice ne može bez pristanka Mađarske. Vidimo to na primjeru Sjeverne Makedonije i Bugarske. Jedino rješenje je stavljanje veta na veto Mađarske, ali za takvu odluku moraju biti složne sve ostale članice EU. Do sada su slična razmišljanja nailazila na otpor Poljske, ali sada možda ima saveznika u rosofilnom slovačkom premijeru Robertu Ficu, a nije sigurno da se možda ne bi pojavio i neki drugi saveznik.

Novac za Ukrajinu može se izdvojiti i izvan okvira europskog proračuna. No to je teži put od kontinuiranog povećanja postojećeg novca EU-a. Parlamenti u mnogim zemljama morali bi glasati o novom novcu izvan okvira EU i sami odlučiti hoće li pomoć Ukrajini proći u svim zemljama. To bi bilo više pod povećalom domaće javnosti za razliku od europskog proračuna koji građani EU uopće ne primjećuju i uglavnom smatraju cijelu uniju smatraju jednom zlom dojnom kravom. Bila bi to prilika za populiste, ksenofobe i antikriste koji smatraju da im je teže u životu zbog Ukrajinskih izbjeglica.