18. travnja 2024.

Još u siječnju prošle godine vlada Viktora Orbana ograničila je cijene određenih vrsta hrane, poput mlijeka, brašna, šećera, ulja, jaja, krumpira i određenih vrsta mesa. Trgovina te namirnice moraju prodavati po cijenama od listopada 2021. do kraja proljeća 2023. No, nastojanje da se zadovolji regulacija cijena hrane, ali i benzina i dizela za skupine stanovništva s niskim primanjima, iscrpljeno je krajem ove godine.

Porast cijena i restrikcije

Početkom prosinca mađarska je vlada kapitulirala pred nezadovoljnim vozačima i oslobodila cijene goriva, jer su se pred benzinskim postajama stvarali dugi redovi.

No za sada u trgovini hranom i dalje vrijede propisi. U prehrambeno samodostatnoj Mađarskoj, koja za razliku od Hrvatske ima vrlo aktivnu trgovinsku bilancu, došlo je do neočekivanih problema tijekom predbožićne kupovine. Zaškripalo je u ponudi ključnih proizvoda, što je rezultiralo restrikcijama u prodaji nekih osnovnih namirnica.

Neki veliki trgovački lanci nisu mogli zadovoljiti interes kupaca za običnom hranom. U nekim supermarketima čak su ograničili kupnju krumpira na kilogram, a mlijeka na litru. Drugi trgovci su ograničili prodaju na najviše dva kg šećera, pet kg brašna, šest litara mlijeka masnoće 2,8 posto ili pet litara biljnog ulja. Pri tome nema utjecaja došli sami u kupovinu ili kao cijela obitelj. Količina je jednaka. Zbog toga mađarske obitelji moraju više svog slobodnog vremena provoditi u trgovinama jer ne mogu od jednom kupiti sve koliko im treba.

Inflacija i poskupljenja

Drugi problem je inflacija. Cijene prehrambenih proizvoda su među svim zemljama EU najviše porasle u Mađarskoj i u prosjeku su poskupile 50 %. Uskoro bi se moglo dogoditi da Mađari počinju dolaziti u kupovine i u Hrvatsku kao što već sada odlaze u Austriju, Slovačku ili Rumunjsku u kupovine.

Da sada samo ne bi previše kritizirali Viktora Orbana zbog primjera ekonomske gluposti, slični problemi se javljaju i u drugim područjima regulacije cijena. U Njemačkoj nedostaje na stotine lijekova jer su njihove cijene isuviše niske, pa su poremećaji u opskrbnim lancima doveli do toga da se na Indiju ili Kinu više ne možemo pouzdati kao na sigurne i jeftine opskrbljivače.