18. travnja 2024.

Foto: Hungary Today

(Dobro došli kineski drugovi)

Prije nekoliko dana neki naši mediji su diskretno objavili vijest kako će kineska tvrtka CATL izgradit tvornicu električnih baterija za automobile u Mađarskoj u blizini Debrecena (iz odabira lokacije koja se nalazi u neposrednoj blizini ukrajinske granice za pretpostaviti je da Kinezi znaju da Rusi se neće usuditi preći granice NATO članice).

Pregovori Budimpešte i Kineza trajali su dvije godine. Tvornica će biti najveća te vrste u Europi i ujedno njihova najveća investicija u inozemstvu (7,3 milijardi eura). Njena izgradnja nakon što dobe sve potrebne dozvole do kraja godine će trajati 64 mjeseca, a prostirat će se na površini većoj od 220 hektara. Zapošljavati će približno 9000 ljudi, a njen kapaciteta će biti 100 (GWh). Hrvatska jasno kao potencijalna lokacija za tu investiciju nije niti bila u vidu jer je netko već prije skinuo gače i naklonio se.

A to je bila Mađarska koja je od prije tako reći bila predodređena zbog vrlo dobrih odnosa Budimpešte i Pekinga. Netko će reći da je to zbog niskog poreza na dobit od samo 9 posto, ali očito nije to bilo presudno jer bi i drugi investitori (LG, Volvo, itd.) svoje buduće mega tvornice izgradili tamo.

Foto: Berlin Policy Journal

Mađarska je već dulje vrijeme jedna od glavnih uporišta kineskog prodora utjecaja u EU i pretpostavlja se da je Kina postavila nekoliko uvjeta (Kineska komunistička partija u pozadini vuče sve bitne konce i utječe na odluke tvrtki). Jedan od njih bi trebao biti da Mađarska štiti kineske interese u EU. Tome u prilog ide ponašanje vlade u Budimpešti koja je već nekoliko puta blokirala izjave EU u kojima se kritizira Kina zbog njezinih postupaka vezanih uz Hong Kong, Južno kinesko more i zločine protiv Ujgura.

Daljnji uvjet bi trebao biti izgradnja podružnice kineskog sveučilišta Fu-tan iz Šangaja u Budimpešti. Funkcioniranje Fu-tana u Mađarskoj bilo bi od velike važnosti za Kinu, jer bi to bilo njeno prvo sveučilište osnovano u EU. Troškovi izgradnje iznosili bi 1,75 milijardi eura od čega bi se 1,46 milijardi eura financiralo kreditom Kine (već drugdje iskušan model kako zemlje dovesti u dužničko ropstvo).

Zabrinutost zbog utjecaja Pekinga izražavaju mađarski aktivisti. U lipnju 2021. je na ulice Budimpešte izašlo otprilike 10.000 ljudi koji su se usprotivili izgradnji sveučilišta. Prikupili su i više od 200.000 potpisa za referendum o sveučilištu. Međutim mađarski Ustavni sud je u svibnju ove godine presudio da bi referendum bio neustavan. Kritičari su uvjereni da su ustavni suci donijeli odluku prema nalogu Orbana. U svakom slučaju ova investicija sigurno će pomoći Orbanu da vrati popularnost nakon pada vrijednost forinte i standarda građana, samo što oni neće još dulje vrijeme osjetiti neku korist od nje.

Foto: Radio Free Europa

Istovremeno ova investicija je produbila krizu vlade u Slovačkoj. Konfliktni slovački ministar financija Matovič je na svojoj Facebook stranici objavio „Čestitam mađarskom ministru gospodarstva što nije štrajkao i radio… Tako se to radi, kvragu! Mega investicija 5 puta veća od Volva. Mađari idu kao rakete, a mi pored njih izgledamo kao jadna rodbina.“ Poslije je tu objavu izbrisao, ali tada je već bilo kasno. Kada je Volvo objavio da će u Slovačkoj izgraditi tvornicu automobila, tada je taj isti ministar izjavljivao kako je to „povijesni trenutak“. A zapravo Slovačka je samo mogla sanjati da CATL izgradi tvornicu na njihovom teritoriju. Ne treba zaboraviti pri tome zaboraviti niti na to da su u Mađarskoj imaju tvornice Suzuki, Mercedesa, BMW i Audi, a u relativnoj blizini su Dacia, Peugeot, VW, Škoda, KIA, Hyundai, Toyota i budući Volvo.