18. travnja 2024.

Foto by OCCRP

Donedavno se kineska državna tvrtka CNTC, koja je odgovorna za gotovo polovicu svjetske proizvodnje cigareta, fokusirala uglavnom na domaće tržište. Međutim, pad domaće potrošnje i veća konkurencija stranih brandova natjerali su tvrtku na širenje u inozemstvu. Kako se najveća svjetska duhanska tvrtka širi izvan Kine, analiziralo je Međunarodni konzorcij istraživačkih novinara koji se bave kriminalom i korupcijom (OCCRP).

Kineska tvrtka slijedi politiku Pekinga i nastoji proširiti svoj gospodarski utjecaj te postati istaknutiji igrač na međunarodnoj sceni, što je jedan od glavnih ciljeva kineske Državne inicijative „Pojas i put“, kojem se tvrtka pridružila 2015. godine. China Tobacco želi ući na nova tržišta, a krijumčarenje robe dobar je način za njihovo otvaranje.

Devedesetih godina Philip Morris je učinio isto u Kolumbiji. Trik je u tome da tvrtka u određenoj zemlji preplavljuje crno tržište krijumčarenim cigaretama, koje su neoporezive i stoga vrlo jeftine. Korisnici se brzo naviknu na ovu robnu marku, a cigarete su zahvaljujući niskoj cijeni dostupne siromašnijoj populaciji i mlađim dobnim skupinama. Ta popularnost će ojačati poziciju tvrtke za buduće pregovore o legalizaciji njezinih proizvoda u zemlji – ako u zemlji već kruži veliki broj crnih cigareta, vlasti su motivirane da ih puste na legalno tržište i tako ih mogu oporezivati. Sada je Philip Morris optužen da sudjeluje u krijumčarenju iz Kolumbije u Ekvador.

Prema istraživanju OCCRP -a, CNTC trenutno koristi istu taktiku po kojoj ljudi i tvrtke povezane s CNTC-om opskrbljuju cigaretama krijumčare koji ih prodaju dalje na crnom tržištu Europe, Latinske Amerike, Afrike i Azije. U Europi se cigarete proizvode u Rumunjskoj, u kojoj se nalazi China Tobacco International Europe Company (CTIEC), jedina kineska tvornica duhana u Europi. Odatle roba legalno putuje uglavnom do europskih carinskih dućana u zračnim lukama, no neki od njih dospijevaju u ruke krijumčara. Policija je u Italiji također otkrila veliku poreznu prijevaru u kojoj je sudjelovao i voditelj marketinga tvornice CTIEC. Cijeli događaj trebao se provesti pomoću takozvanog “kloniranog” transportnog kontejnera. Šef talijanskog carinskog ureda Cosimo De Giorgi izjavio je kako je prema njegovim riječima robna marka „Regina“ (proizvedena u tvornici CTIEC i nazvana tradicionalnim talijanskim imenom)  je trojanski konj stvoren posebno za talijansko tržište. Krijumčari su posudili brodski kontejner u Italiji za navodni transport cigareta u Libiju. Međutim, tamo se zapravo nalazio kontejner pun samo starih madraca i ostalog otpada. Kontejner istog izgleda tada je otputovao u rumunjsku tvornicu, gdje je bio napunjen cigaretama, a njegova dokumentacija je tvrdila da je prevozio cigarete u Libiju. Prema planu, trebao je završiti u Italiji, gdje će izbjeći plaćanje poreza, jer je trebao samo prijeći državu. Tvrtka se sumnjiči da je i u drugim slučajevima namjerno surađivala s krijumčarima. Sumnja da je puštanje cigareta na crno tržište strategija koju sponzorira država.

U pokušaju krijumčarenja cigareta u Kolumbiju, njihovi carinici su prošle godine zaplijenili pošiljku od 96 miliona kineskih cigareta ili kako bi popularno rekli 480.000 šteka

Širenjem tržišta izgradnja pozitivnog imidža u inozemstvu postala je ključna za kinesko društvo. U tu svrhu koristi drugu provjerenu strategiju – financiranje projekata zajednice unatoč činjenici da Okvirna konvencija o kontroli duhana (FCTC), koju je Kina ratificirala 2005. godine, potiče zemlje da što više reguliraju aktivnosti koje duhanska industrija smatra društveno odgovornima. Duhanskim tvrtkama stoga bi trebalo zabraniti kupnju javnog mnijenja ili pristup utjecajnim političarima kroz “filantropske aktivnosti”. Tako kineska duhanska tvrtka svoja “dobra djela” u zemlji i inozemstvu usmjerava na obrazovanje. Na primjer u Zimbabveu je financirala izgradnju osnovne škole i sirotišta,  u Kambođi sponzoriranjem škola. Financijska pomoć tvrtke često se predstavlja kao primjer dugogodišnjeg prijateljstva dviju zemalja.

S druge strane moć Kine i relativno diskretno ponašanje u odnosu na veliku četvorku (Philip Morris, British America Tobbaco, Imperial Brands i Japan Tobbaco) dovelo je da Svjetska zdravstvena organizacija (WHO) kinesku tvrtku niti jednom ne spominje u svom izvješću o globalnim trendovima upotrebe duhana u 2019. godini premda je ona po prohodima i proizvodnji veća od njih, a druge globalne duhanske tvrtke poput PMI i BAT se pojavljuju više od dvadeset puta u dokumentu. Osim toga velika četvorka je upletena poput brojnih informatičkih tvrtki u izbjegavanje plaćanja poreza. CNTC jer je državno poduzeće potpuno skriva svoje financijske i druge aktivnosti koja se inače objavljuju kroz godišnja izvješća jer ne mora objavljivati ​​podatke o svom radu. U svakom slučaju činjenica je da je kontrola duhana još jedno područje (poput otkrivanja podrijetla covid-19 virusa), gdje WHO ne uspijeva u svojim nastojanjima učiniti Kinu transparentnijom i prisilit ju ispuniti obveze na koje se obvezala.